Baka godaste brödet


Jag tycker det är svårt att hitta gott bröd i butikerna. Därör har jag i sommar  tagit mig tid att baka bröd själv.
Enkelt och så otroligt mycket godare. Så här L kommer receptet... (ungefärlig mängd....)!
1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten från kranen
2-3 msk solrosolja
1/5 dl sirap
I ett liter mått häller jag i följande:
ca 1-1.5 dl krossat linfrö
ca 1-1.5 dl rågkross
ca 2-3 dl fiberhavregryn
Fyll på ända upp med fullkornsvetemjöl
Till sist ytterligare ca 5 dl vetemjöl

Gör så här;
Rör ut jästen med vattnet. Tillsätt sirap och olja. Häll i de torra ingredienserna och knåda en stund. Jag tycker inte det är nödvändigt att hålla på så länge som det brukar står i recepten utan knåda en stund så lite luft kommer in och degen får en "bra" konsistens.

Jäs i cirka en timme. Baka ut till 16 lika stora bullar och lägg ihop dem i en långpanna. Jäs i 45 min. Ugn 225 grader i 15-20 minuter.

Så här ser de ut innan andra jäsningen


Färdiga!

Kommentarer
Postat av: Lena

Kanon, ska baka i helgen! Tack!

2008-08-07 @ 09:28:28
Postat av: Hallin bloggar

Lena

Vad bra. Lycka till!

Vi hörs! kram

2008-08-07 @ 18:48:21
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0