Det var då det...





Min farmor hade en moster som hette Agda, kallad "Moster Agda". Moster Agda var en fantastisk kvinna, hon målade, skrev, skulpterade och hade en egen damtidning under åren 1922-1925. Tidningen hette Charme och numren finns sparade i inbundna böcker. Det är fantastiskt att läsa vad som skrevs, det är snart 100 år sedan och det har hänt en hel del.... Här nedan ett utdrag från en sida med rubrik, För våra småflickor:

På Charmes frågeavdelning kunna insända frågor påräkna ett raskt och vederhäftigt besvarande.

Inga:
Undrar om Charme kan säga mig något effektivt medel mot fräknar?
Svar: Trianon Fräkensalva borttager med garanti fräknarna.

Olycklig: Jag är sexton år och djupt oycklig. Jag biter nämligen på naglarna. Jag har försökt allt möjligt men det hjälper inte. Vill Ni vara snäll och hjälpa mig med ett gott råd? Väntar förhoppningsfullt på svar.
Svar: En nervläkare kan alldeles säkert hjälpa Eder för denna ovana med hypnotism.

18-åring: Jag har små och matta ögon, finns här inte ett oskadligt medel mot detta?
Svar: En ögonläkare kan klippa upp yttre ögonvråna, så att ögonen blir större och komma till sin fulla rätt. Matta ögon kan läkaren behandla samtidigt.

Som ni ser, samma bekymmer och svar trots att det nästan skiljer 100 år, universalkrämer...., psykologer... samt plastikoperationer.

Återkommer med fler "klipp" från den underbara tidningen Charme.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Ha, ha, detta var ju hur roligt som helst!!! Mera, mera!!!! ;-)



Kram J

2008-08-05 @ 12:16:34
Postat av: Hallin bloggar

Jessica:

Å, du skulle älska de här böckerna. Jag får visa dig en dag!

Kraaam till dig med

2008-08-05 @ 14:15:55
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0