Gör en tavla av tyg

Nu är jag färdig med min tavla av Marimekko-tyget.

Så här gjorde jag:



Köp två färdiga skivor med frigolit, finns på Hornbach, K-rauta mm. Skivorna mäter 60 x 120 och jag valde tjocklek 20 mm. Eftersom tyget mäter 115 x 120 så skar jag av 5 cm på varje skiva så att totalmåttet stämmer när man sätter ihop dem.




Stryk tyget så att det blir riktigt slätt.




Limma ihop skivorna med limpistil. Här får du vara snabb eftersom limmet torkar fort!




Lägg ut tyget på golvet med plattan ovanpå. Mät runtom så att det ligger rakt med lika mycket tyg runtom.




Börja med att nåla med knappnålar. Börja på två motsatta sidor i mitten och varva sidorna med nålar så att det aldrig drar. Jobba dig utåt från mitten. Nålarna fäster du med spetsen utåt så att de sitter kvar. Fortsätt sedan med de andra två motsatta sidorna.




Nålarna sitter med 5-10 cm mellanrum. I hörnen får man vika tyget såhär! Dra tyget och fäst nålarna ordentligt.




För att kunna hänga tavlan måste du fästa en bit najtråd där bak. Knipsa till en lagom längd, cirka 30 cm längre än hela sidan. Cirka 15-20 cm ner från kanten så gör du en liten cirkel med 4 nålar  fästade mot cirkelns mitt rätt nära kanten som på bilden. Trcyk inte ner nålarna ända ner. Sno najtråden runt nålarna några varv och tryck till nålarna. Gör likadant på andra sidan.




Jamen sådärja, det blev ju inte så tokigt. På mindre än 30 minuter har vi fått en finfin tavla. Ett tips är att använda två tavelkrokar så hänger tavlan rakare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0