Färdigpysslat!

I tidningen Kreativa Kvinnor (ja, jag vet, namnet....) kan man ofta hitta bra och enkelt pyssel. Nu hade vi hittat det här fina tomtarna och snögubbarna. Det var både enkla och rolig att göra. Allt material finns att köpa på Panduro.

Du behöver följande;
Tomtar
Flirtkulor, 2+4 cm
Grå filt (1 ark)
Röd- och grårandig stickad tub, 2.5 cm bredd
Röd, hud och svart färg
Kvist från skogen
Vit färg
Rött siden band

Gör så här;
Måla stora kulan röd och den lilla hudfärgad och klistra ihop dem. Vik in kanten på "mössan" och fäst med lim. Klipp av i lagom längd och sno åt med sytråd längst ut. Kllipp till halsduken och vira den dubbelt så ändarna fästs i kors med lim på magen, gör fransar längst ner. Måla dit små ögon, gärna lite snett, ett upp och ett ner. Måla grenen vit. Sy en tråd i mössan och fäst tomtarna på grenen. Knyt ett sidenband i ändarna.

Snögubbar
Flirtkulor 3+4 cm
Små svarta hattar
"Näsor" (Panduro)
Orange färg
Röda rosetter
Svart och röd filt
Klister och glitter
Kvist från skogen
Vit färg
Rött sidenband

Gör så här;
Pensla kulorna med klister och häll på glitter. Fäst ihop kulorna. Måla näsorna orange och fäst dem som näsa på lilla kulan. Limma dit rosetten resp. hatten och knyt om halsduken. Måla dit ögon, mun och knappar. Fäst en sytråd i toppen runt hatten resp. rosetten. Häng en gubbe och en gumma på en vitmålad pinne och knyt fast sidenband i ändarna.

Idé från Kreativa kvinnor....




Allt på plats. Pysslet kan börja!




Även pyssel för Kreativa killar ;  )




Joda, vi hjälps åt, trots skottskada...




I väntan på att hängas upp




Herr och fru snögubbe




Tre tomtar på rad




Full produktion


Kommentarer
Postat av: Lena

Oj vad ni har varit flitiga... snacka om att man får dåligt samvete.. Vågar inte visa Emma... Jättesöta gubbar och gummor.. Kramar Lena

2008-12-14 @ 20:29:33
Postat av: MHE

Jättefina. SJälv har jag precis avslutat mitt 44:e handgjorda julkort...nog pyssel för mig på ett tag! ;-)

2008-12-14 @ 21:23:08
Postat av: hallinbloggar

Lena:

Ni gör så mycket annat. Det är bara det att jag gillar att pyssla så mycket själv. Nästa år får gärna Emma vara med. Du också kanske?

2008-12-14 @ 22:21:53
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/
Postat av: Anonym

MHE:

Du är så duktig med julkorten, ska bli spännande att se : ) Jag hade också tänkt göra lite julkort men efter pyssel och julgran så har jag deckat i soffan.

2008-12-14 @ 22:25:04
Postat av: Cissan

Halloj,

helt underbara små tomtar ! Tjejerna har gjort lussebullar, men det kanske blir lite pyssel i mellandagarna...blev jätte inspirerad. Fina bilder :-) Kram Cissan

2008-12-18 @ 08:39:42
Postat av: hallinbloggar

Cissan:

Visst är de söta! Vi hade en härlig pysseldag. Det är verkligen min favoritsyssla innan jul. Bakat har vi däremot inte gjort... ; )

2008-12-18 @ 09:22:27
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0