Godaste kaka-glass-efterätten

Den här "kakan" har jag gjort massor av gånger då den är väldigt enkel och snabb att göra. Receptet är från förra seklet då Creme Fraichen intoducerades i Sverige. Jo, så gammal är jag. Mjölkpaketen var bruna och toalettpapper som var gjort av returpapper var en nyhet! Vem sa att miljötänk är något nytt påfund!?

Hursomhelst, receptet sitter i min urgamla recepetklippbok tillsammans med andra smaskiga bakrecept vilket gjort att sidorna har fått både det ena och det andra över sig genom åren.

Jag bjöd på den här efterrätten igår och lovade att lägga ut den på bloggen för recept. Så här kommer det!

Fryst Creme Fraiche-tårta



2 ägg
1 1/2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 citron
2 dl Creme fraiche
6 Digestivekex (smulade)

Skilj äggvitorna från äggulorna. Lägg gulorna i en stor skål. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa därefter grädden  ytterligare en skål. Blanda ggulorna med socker, vaniljsocker, det rivna skalet och saften av citronen med Creme fraiche. Vänd därefter försiktigt ner vispgrädde och äggvistor. Blanda väl men väldigt försiktigt. Täck formen med hälften av de smulade kexen och häll i smeten. Strö resten av smulorna ovanpå kakan. Täck med folie och frys in kakan i drygt 4 timmar. Den måste tina en havtimme innan den serveras!

 

Kommentarer
Postat av: Helena

Underbart god!

2009-10-04 @ 18:55:11
Postat av: hallinbloggar

Helena:

Mmm, den är inte dum! Enkel att göra också!

2009-10-05 @ 11:02:50
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/
Postat av: Ami

Behöver jag mer smaskiga recept? I don't think so men denna låter ju så nice.....

2009-10-05 @ 11:47:19
URL: http://www.mivik.se
Postat av: hallinbloggar

Ami:

Smaskiga recept är bra att ha. Specielt när de är lätta : )

2009-10-06 @ 08:11:49
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0