Regler för cyklister

I morse när jag i full fart på cykelbanan hamnade bakom en dam blev jag lite fnissig. Ordentligt och fint höjde hon sin vänstra hand och visade ett tydligt stopp-tecken inna hon stannade cykeln och parkerade på cykelstället intill! Jag tror aldrig jag har gjort ett enda tecken när jag cyklar.

Försökte googla lite på cykelregler men får inte en enda träff. Vad säger lagen? Vems fel är det om jag skulle cyklat på någon som stannat utan att visa stopp-tecken (gud bevare mig väl...!)?

Hur gör du när du cyklar? Visar du tydliga tecken att du ska svänga till vänster, höger, stanna och vad man nu kan tänka sig?

På väg hem från jobbet på cykeln. Hur är det alla gamla Resianer? Känner ni igen den här tråkiga vägen?




För övrigt borde jag verkligen använda hjälm....!

Kommentarer
Postat av: Helen

Det är en väg jag aldrig kommer att glömma!!

Cyklar jag i trafik visar jag om jag ska svänga men stopptecken har jag nog aldrig gjort...och hjälmen är ett dåligt samvete, barnen påminner mig ofta...jag har lovat mig själv att införskaffa en men det finns ett motstånd...

2009-08-12 @ 19:52:47
Postat av: Åsa

Jag har en hjälm, den hänger på väggen. Inte ens min burpa i våras med landning på ansiktet fick mig att börja använda den. Peka vart du ska. Dock stopp-tecken lite överkurs:-). Kram

2009-08-12 @ 21:02:54
URL: http://acepinky.blogg.se/
Postat av: hallinbloggar

Helen:

Den känns längre än vad den är...!

Visa vägen är ju egentligen jättebra. Jag ska börja nu. Stopptecknet avvaktar jag nog med : ). Vi kanske ska bestämma os för hjälmen?!

2009-08-12 @ 21:30:00
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/
Postat av: hallinbloggar

Åsa:

Det är lika illa för mig, min ligger på hatthyllan! Just det! Vad är det för fel på oss! På med hjälmen bara!. Ha en underbar vacacione! KRAM!

2009-08-12 @ 21:33:26
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/
Postat av: Helen

För en som är sjukskriven för att hon inte ens kan gå i trappor så vore nog en hjälm på sin plats. Jag ska genast inhandla en imorgon...

2009-08-12 @ 22:30:00
Postat av: Johanna

Visst är vägen bekant. "Förnedringens väg" kallas den i gammal Resian-mun...

Cykelregler är inte min starka sida. Cyklar på tok för lite, men de gånger jag cyklar har jag, precis som ni, dåligt samvete för den uteblivna hjälmen.

2009-08-13 @ 08:57:10
Postat av: hallinbloggar

Johanna:

Just det! Förnedring är vad det är : )

Vi får bilda en facebookgrupp - Våga cykelhjälm!

2009-08-13 @ 16:12:07
URL: http://hallinbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0