Höst betyder soppa!

En sak som är bra med hösten är alla härliga soppor man kan laga till. Soppa är underskattat tycker jag. I julklapp fick jag en bok av tonårssönerna som heter Lisens soppor. Därifrån har jag hämtat det här receptet. Det är andra gången vi lagar till den här soppan och den är fantastiskt god med rostade tomater och vitlök.  




Tomatsoppa på rostade körsbärstomater med mozzarella och basilikaolja



750 gr. körsbärstomater eller blanda upp med vanliga kvisttomater
3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad dragon
peppar

2 hönsbuljongtärningar i 8 dl vatten

1 tsk råsocker
3 msk röd pesto
svartpeppar

Mozzarella

Färsk basilika
Olivolja

Ugn 225 grader. Skölj tomaterna och lägg dem i en form. Hacka vitlöken och blanda med oljan och örterna. Rör runt bland tomaterna och rosta i ugn, 15-20 min.

Under tiden  värmer du vatten med buljongtärningarna. Kör basilika med olivolja i mixer till en slät olja, hacka mozzarellan. 

När tomaterna är rostade så kör dem i matberederen och mixa slätt. 



Häll blandningen i buljongkastrullen och häll i peston. Låt allt bli varmt och häll i sockret och kör några varv med pepparkvarnen.

Servera med mozzarellan och basilikaoljan. Enkelt och vääldigt gott!







Kommentarer
Postat av: Bjørg og Øyvind

Nå Maggan....nå skal vi lage tomatsuppen her hjemme i Norge. Dina recept begynner å bli internationale! You are going international with this recepie!

2009-10-02 @ 18:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0